Macchi MC 200 ble designet av den berømte ingeniøren Mario Castoldi, og representerte en betydelig produksjonsutvikling av de italienske jagerflyene. Sammenlignet med dobbeltdekkflyene Fiat CR 32 og Fiat CR 42, som var de viktigste italienske jagerflyskvadronene i begynnelsen av andre verdenskrig, skilte Macchi MC 200 seg ut, sammen med sin samtidige Fiat G50, for sin monoplan-konfigurasjon og for hele den metalliske flyskrogstrukturen. Den 14-sylindrede Fiat A.74 RC 38 dobbeltstjernemotoren med radial sylinder kunne yte 840 hk, noe som gjorde at Macchi Mc 200 kunne nå hastigheter på 500 km/t. Sammenlignet med de allierte jagerflyene var den undermotorisert og hadde dessuten lavere ildkraft. To 12,7 mm Breda-SAFAT-maskingeværer montert over den karakteristiske, utbuktete motorgondolen var den eneste bevæpningen som var tilgjengelig om bord. I de nyeste versjonene ble ytterligere to 7,7 mm Breda-SAFAT-maskingeværer montert i vingene. Flyet ble utplassert av Regia Aeronautica på de viktigste frontene under andre verdenskrig: Afrika, Middelhavet, Balkan og i Russland.
Ferdig modell har en lengde på 17 cm.